617 nye top level domæner - Hvordan beskytter du dit brand?
I 1985 så .com domænet dagens lys, og siden da er der kun blevet introduceret 21 andre top level domæner - indtil nu. Fra november 2013 og to år frem kommer der 617 nye top level domæner. Det er alt fra spøjse domæner som .guru, .ninja, .wtf til nichedomæner som .accountants, .sport, .bike og geografiske domæner som .berlin, .ruhr og .kiwi.
Mange virksomheder kæmper med cybersquatting (domæner registreret i ond tro af tredje part, for enten at sælge det til varemærkeindehaveren eller udnytte trafikken som et sådant domæne vil generere), og det bliver bestemt ikke nemmere nu. Denne artikel fokuserer på, hvordan du, som ejer at et brand, skal forholde dig, når det kommer til at beskytte dine rettigheder i dette nye internetlandskab.
Siden ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) i 2005 åbnede op for en liberalisering af top level domæner, så har der været en masse diskussion om beskyttelse af rettigheder. Ikke mindst ICANN blev overrasket over, hvor mange nye top level domæne-ansøgninger, der kom ind, siden at ansøgningsprisen var høj (USD 185.000), og der var en kortfristet deadline. 13. juni 2012 blev sløret løftet, og ICANN kunne præsentere 1.930 ansøgninger inkluderet dot brands. Ansøgningerne faldt indenfor følgende kategorier:
A. Geografiske navne (f.eks. .berlin, .corsica)
B. Specifikke samfundsgrupper (f.eks. .thai, .yoga, .accountants)
C. Brands (f.eks. .nike, .philips. Alle dot brands er lukkede top level domæner, som ikke kan bruges af andre end den pågældende virksomhed)
D. Generiske navne (f.eks. .blog, .music).
Den komplette ansøgerliste kan ses på ICANNs hjemmeside.
Siden 31. okt. 2013 er de første nye top level domæner blevet lanceret i den indledende Sunrise fase. Det er en speciel introfase for varemærkeindehavere, som varer 60 dage. .???? (.web på arabisk) var for øvrigt det første nye top level domæne. Siden da har vi set flre engelsksprogede som .guru, .bike, .diamonds og .tattoo. Indtil juni 2015 vil vi se en håndfuld domæner blive lanceret hver uge. Sunrise fasen er fulgt op af en premium domæne fase på 30 dage, og til sidst åbnes op, så alle kan registrere efter først til mølle princippet.
Denne udvikling kan blive lidt af en hovedpine for brands, hvis man skal lægge en defensiv strategi. Det er umuligt at beskytte sig 100%, men til gengæld har ICANN indført nogle mulige former for beskyttelse, og jeg vil nedenfor beskrive de fem trin du skal lave, for på den bedste måde at beskytte dit brand.
1) Tilmeld dit varemærke hos Trademark Clearinghouse (TMCH)
For at deltage i Sunrise fasen skal man have verificeret sit varemærke hos TMCH. Det koster USD 150 om året, men så slipper man til gengæld også for ekstra papirarbejde, når man ansøger om et domæne, da man er blevet godkendt. I Sunrise fasen har du mulighed for at registrere de mest oplagte domæner.
2) Indsæt Sunrise datoerne for hvert top level domæne i din kalender
Det er vigtigt, at du på forhånd laver en liste over domæner, som i skal have registreret. Læg dem ind i en kalender, så i ikke misser en deadline over de næste to år.
3) Vær opmærksom på Warning notices fra TMCH
Hvis en tredje part prøver at registrere et domæner, som minder for meget om dit varemærke, så får både du og registranten besked indenfor de første 90 dage efter dag 1 af Sunrise. Hvis registranten vælger at ignorere dette, så skal du hurtigt være klar til at få dem stoppet, så sørg for at der er en ansvarlig for at modtage disse emails.
4) Reagér på cybersquatting
Hvis du ikke kan få registranten til at overgive domænet til jer, så er der ingen anden udvej end den juridiske. En URS (Uniform Rapid Suspension) er den hurtigste måde at få blokeret et domæne, som er for tæt på dit varemærke. Hvis du vælger, at du selv vil overtage domænet og bruge det, så skal du istedet lave en UDRP (Uniform Domain Name Dispute Resolution) hos WIPO (The World Intellectual Property Organisation). UDRP er en dyr og langsommelig proces, så URS vil være det fornuftige valg her.
5) Domains Protected Marks List (DPML)
Donuts Inc. er den største af alle de nye registratorer. de har ansøgt om at administrere mere end 100 nye top level domæner. De tilbyder en pakke, hvor du kan blokere brugen af dit varemærke for alle top level domænerne, som de administrerer. Det betyder, at det ikke koster dig mere end 2 USD per domæne per år, hvilket er klart den billigste løsning.
At være proaktiv er i længden billigere i forhold til at jagte cybersquattere og se sit brand miste værdi online. Derfor er det en god idé også at deltage i den generelle launch fase, hvor du kan få domæner relateret til dit varemærke til en langt lavere pris end Sunrise.
I 1985 så .com domænet dagens lys, og siden da er der kun blevet introduceret 21 andre top level domæner - indtil nu. Fra november 2013 og to år frem kommer der 617 nye top level domæner. Det er alt fra spøjse domæner som .guru, .ninja, .wtf til nichedomæner som .accountants, .sport, .bike og geografiske domæner som .berlin, .ruhr og .kiwi.
Mange virksomheder kæmper med cybersquatting (domæner registreret i ond tro af tredje part, for enten at sælge det til varemærkeindehaveren eller udnytte trafikken som et sådant domæne vil generere), og det bliver bestemt ikke nemmere nu. Denne artikel fokuserer på, hvordan du, som ejer at et varemærke, skal forholde dig, når det kommer til at beskytte dine rettigheder i dette nye internetlandskab.
Siden ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) i 2005 åbnede op for en liberalisering af top level domæner, så har der været en masse diskussion om beskyttelse af rettigheder. Ikke mindst ICANN blev overrasket over, hvor mange nye top level domæne-ansøgninger, der kom ind, siden at ansøgningsprisen var høj (USD 185.000), og der var en kortfristet deadline. 13. juni 2012 blev sløret løftet, og ICANN kunne præsentere 1.930 ansøgninger inkluderet dot brands. Ansøgningerne faldt indenfor følgende kategorier:
A. Geografiske navne (f.eks. .berlin, .corsica) B. Specifikke samfundsgrupper (f.eks. .thai, .yoga, .accountants) C. Brands (f.eks. .nike, .philips. Alle dot brands er lukkede top level domæner, som ikke kan bruges af andre end den pågældende virksomhed) D. Generiske navne (f.eks. .blog, .music). Den komplette ansøgerliste kan ses på ICANNs hjemmeside og de forventede launch datoer for de nye top level domæner kan du se i denne infografik.
Siden 31. okt. 2013 er de første nye top level domæner blevet lanceret i den indledende Sunrise fase. Det er en speciel introfase for varemærkeindehavere, som varer 60 dage. .???? (.web på arabisk) var for øvrigt det første nye top level domæne. Siden da har vi set flere engelsksprogede som .guru, .bike, .diamonds og .tattoo. Indtil juni 2015 vil vi se en håndfuld domæner blive lanceret hver uge. Sunrise fasen er fulgt op af en auktion over premiumdomæner, som varer 30 dage, og til sidst åbnes op, så alle kan registrere efter først til mølle princippet.
Denne udvikling kan blive lidt af en hovedpine for brands, hvis man skal lægge en defensiv strategi. Det er umuligt at beskytte sig 100%, men til gengæld har ICANN indført nogle mulige former for beskyttelse, og jeg vil nedenfor beskrive de fem trin du skal lave, for på den bedste måde at beskytte dit brand.
De fem trin for at beskytte dit varemærke
1) Tilmeld dit varemærke hos Trademark Clearinghouse (TMCH). For at deltage i Sunrise fasen skal man have verificeret sit varemærke hos TMCH. Det koster USD 150 om året, men så slipper man til gengæld også for ekstra papirarbejde, når man ansøger om et domæne, da man er blevet godkendt én gang. I Sunrise fasen har du mulighed for at registrere de mest oplagte domæner.
2) Indsæt Sunrise datoerne for hvert top level domæne i din kalender. Det er vigtigt, at du på forhånd laver en liste over domæner, som i skal have registreret. Læg dem ind i en kalender, så i ikke misser en deadline over de næste to år.
3) Vær opmærksom på Warning notices fra TMCH. Hvis en tredje part prøver at registrere et domæne, som minder for meget om dit varemærke, så får både du og registranten besked. Hvis registranten vælger at ignorere dette, så skal du hurtigt være klar til at få dem stoppet, så sørg for at der er en ansvarlig for at modtage disse emails, som er klar til at reagere.
4) Reagér på cybersquatting
Hvis du ikke kan få registranten til at overgive domænet til jer, så er der ingen anden udvej end den juridiske. En URS (Uniform Rapid Suspension) er den hurtigste måde at få blokeret et domæne, som er for tæt på dit varemærke. Hvis du vælger, at du selv vil overtage domænet og bruge det, så skal du istedet lave en UDRP (Uniform Domain Name Dispute Resolution) hos WIPO (The World Intellectual Property Organisation). UDRP er en dyr og langsommelig proces, så URS vil være det fornuftige valg her.
5) Domains Protected Marks List (DPML)
Donuts Inc. er den største af alle de nye registratorer. De har ansøgt om at administrere mere end 100 nye top level domæner. De tilbyder en pakke, hvor du kan blokere brugen af dit varemærke for alle de top level domæner, som de administrerer. Det betyder, at det ikke koster dig mere end 2 USD per domæne per år, hvilket er klart den billigste løsning.
At være proaktiv er i længden billigere i forhold til at jagte cybersquattere og se sit varemærke miste værdi, når andre udnytter det. Derfor er det en god idé også at deltage i den generelle launch fase, hvor du kan få domæner relateret til dit varemærke til en langt lavere pris end Sunrise.