Det kan være svært at sælge sig selv, og det er ikke altid lettere, når det skal være på skrift. Betydningsfulde mennesker, som engel investors, VC, Fonde eller SEO’s er endnu sværere at sælge sig selv til, for de har sjældent tid til at give dig opmærksom ret længe ad gangen, og hvordan når man så at få sagt det rigtige, der overbeviser dem om, at de bruge tid på netop det, du kontakter dem om? Her får du fem gode råd, der kan hjælpe dig.
1. Gør det kort
Forstil dig en travl dag i dit liv: du skal op; du skal i skole eller på arbejde; du skal hjem og lave mad eller lektier; du skal ordnet huset, vasketøjet, haven, bilen eller den dryppende vandhane; og måske skal du også nå at have lidt social liv med vennerne eller kæresten. Puha!
Betydningsfulde mennesker har endnu mere travlt end dig, og derfor har de heller ikke tid til at læse en lang og dybtgående E-mail, som du har sendt dem. Det er vigtigt at holde beskeden kort og klar, så den læsende hurtigt kan se og forstå, hvad du vil. Så er der langt større chance for, at modtager læser beskeden færdig.
2. Hold det ærligt
Hvis du har en god idé og gerne vil have andre med på den, er det nemt at komme til at overdrive i forsøget på at imponere – med lad være! Betydningsfulde mennesker er vant til, at folk konstant forsøger at imponere dem, og så snart nogen lyder til at overdrive eller bliver for entusiastiske, sætter en alarm i gang, som får dem til at skynde sig væk. Har du en god idé, så fortæl den, som den er, og forklar modtager hvorfor ideen netop er god for ham eller hende. Helt ærligt.
3. Vær høflig
Kender du de mennesker, der bruger en hel aften på at snakke om sig selv? Det er uhøfligt og sjældent noget, folk finder tiltrækkende, og sådan forholder det sig også over en E-mail. Centrer din besked omkring din modtager frem for dig selv. En E-mail hvor du fortæller hele din livshistorie, virker omtrent ligeså afskrækkende, som personer med ’Free hugs’-skilte, der kommer stormende efter dig midt på strøget.
Lad det handle om modtager og vis samtidig, at du har forståelse og respekt for modtagers travle hverdag. Det er langt smartere at spørge om ti minutter af personens tid end at foreslå timelange møder. Desuden er det vigtigt at være fleksibel og lægge op til, at et eventuelt møde eller telefonsamtale skal ske på modtagers betingelser. Sætninger som ”når du har tid” og ”jeg ved godt, du har travlt” skaber den form for forståelse, som vil få modtager til at kunne lide dig og have lyst til at bruge sin tid på dig.
4. Vær givende
Vær klar i mælet omkring, hvad modtager får ud af din besked eller dit tilbud. Hvis din E-mail kun handler om, at modtager skal gøre noget for dig, kan det virke trættende og besværligt, og i grunden kan du præsentere dig selv som temmelig krævende. Del noget med modtager, der har værdi for dem: et nyttigt link for eksempel. Det gælder op at etablere et forhold imellem dig og modtager, der bygger på at give noget begge veje – sådan fungerer alle gode forhold.
5. Vis at du er en vinder
Det skal være tydeligt for modtager, at han eller hun får noget ud af at bruge tid på dig. Derfor er det vigtigt at fortælle dem, hvis du har haft succes. Har du afsluttet et sejt projekt? Har du skabt noget unikt? Var det dig, der fik ideen til et nyt gennembrud?
Gør det klart for modtager, at du er en person, der skaber resultater, og at du før har haft succes med de ting, du laver. Du skal ikke prale, men det er ingen skam at være stolt over noget, du har lavet, og netop et succesfuldt projekt kan være det, der overbeviser modtager om, at du er værd at bruge tid og kræfter på.
Held og lykke med din næste mail :-)
De beste - Mads (se min side her