SEO - på dansk kaldet søgemaskineoptimering - kan godt blive en bekostelig affære, hvis hjemmesiden som der skal optimeres enten drives af en nystartet virksomhed hvor pengene er små, eller i privat regi samt at du vel at mærke ønsker professionel hjælp til SEO af din hjemmeside. I denne guide får du derfor en række gratis tips og tricks, til gratis SEO af hjemmesider, så du får et godt fundament som du senere hen kan bygge oven på, hvis økonomien tillader dette.
Undgå ens tekst som går igen
Et af de mere hyppige problemer, som ses blandt hjemmesider der klarer sig dårligt i søgemaskinerne, er Dublicate Content - ofte forkortet DC. Denne betegnelse dækker over sider eller dokumenter på en hjemmeside, hvor store dele af teksten er identisk med en anden tekst som søgemaskinerne også har adgang til. Som det er i dag, er mange hjemmesideejere udsat for Dublicate Content, uden at vide det - enten fordi deres hjemmesideplatform automatisk åbner op for sider der er identiske, eller fordi at teksterne der benyttes allerede benyttes andre steder rundt omkring på internettet - eksempelvis produkttekster som er kopieret direkte fra producentens hjemmeside.
Grunden til at Dublicate Content ikke er at foretrække, skyldes at søgemaskinerne forsøger at levere det bedste indhold til deres brugere - og så hjælper det ikke noget at henvise brugerne til 10 forskellige sider, med det samme indhold. Er du i tvivl om ovenstående problemstilling, bør du stille dig selv følgene spørgsmål: Hvis du var en søgemaskine, hvorfor skulle du så lige netop vælge at henvise til dén hjemmeside som du før prøvede at få optimeret, når indholdet er identisk med flere andre hjemmesider? Ofte vil du have svært ved at komme med en god forklaring, og det er lige netop derfor, at der ikke findes nogen god grundt til at søgemaskinerne skulle ignorere Dublicate Content. Derfor: lokaliser og fjern dine DC-problemer, og få skrevet nogle unikke tekster som kan gøre din hjemmeside unik.
Skyder du uden af sigte?
Når man arbejder med SEO, kan det være fristende at tage den nemme løsning, ved at gå efter sin mavefornemmelse, fremfor at undersøge tingene til bunds. Omtalte taktik er dog langt fra at foretrække, da man dermed riskierer at spilde sine kræfter på noget, som man ellers ville kunne have fået meget mere effekt ud af.
Helt konkret betyder det, at du er nødsaget til at lave en grundig søgeordsanalyse, før du sætter dig ned for at skrive nye tekster. Der er nemlig ingen garanti for at dine kunder benytter de samme ord, som du gør som fagmand - faktisk langt fra.
Til dette formål kan "Google Keyword Tool" benyttes til at afgøre, om et givent søgeord faktisk benyttes af potentielle kunder, eller om antallet af søgninger er så forsvindende lavt, at det ikke kan betale sig at bruge tid på.
Når denne fase er overstået, skal du herefter sørge for at inkludere dit søgeord i din undersides overskrift, title samt gentagende gange i løbet af teksten, samt i links som peger ind mod din underside. På denne måde fortæller du søgemaskinerne hvad din underside handler om, så de får nemmere ved at indifcere det.
Links er nødvendigt
Links sender signaler til søgemaskinerne, om hvorvidt en hjemmeside har noget godt at byde på, og tæller derfor som visuelle "stemmer" som vil gavne din hjemmeside. Derfor vil det være gavnligt, hvis du har mulighed for at tiltrække links til din hjemmeside - både mod "roden" af din hjemmeside, samt ned på undersideniveau. Hele denne disiplin kaldes linkbuilding, og er en helt central del af dét at lave SEO - hvorfor at det er vigtigt at denne prioteres højt.
Links kan være svære at få, men hvis du er kreativ og udnytter de muligheder som du allerede har, er det faktisk ikke så svært endda. Start med at spørge alle dine venner, din familie, samt dine samarbejdspartnere om et link til den hjemmeside, som du prøver at lave gratis SEO på - mange af disse personer har nemlig interesse i at det skal gå dig godt, hvorfor anmodninger om links fra disse grupper er så godt som sikrre. Også brancheforeninger samt leverandører er gode kilder til nemme links, som tilmed ofte har stor værdi, i og med at mange af dine konkurrenter sikkert selv linker til denne gruppe af websider.
Ved at følge ovenstående tre gode råd, kommer du i langt de fleste tilfælde godt fra start med din gratis optimering af din hjemmeside. Derfor vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med din gratis SEO, samt god arbejdslyst.
SEO - på dansk kaldet søgemaskineoptimering - kan godt blive en bekostelig affære, hvis hjemmesiden som der skal optimeres enten drives af en nystartet virksomhed hvor pengene er små, eller i privat regi samt at du vel at mærke ønsker professionel hjælp til SEO af din hjemmeside. I denne guide får du derfor en række gratis tips og tricks, til gratis SEO af hjemmesider, så du får et godt fundament som du senere hen kan bygge oven på, hvis økonomien tillader dette.
Undgå ens tekst som går igen
Et af de mere hyppige problemer, som ses blandt hjemmesider der klarer sig dårligt i søgemaskinerne, er Dublicate Content - ofte forkortet DC. Denne betegnelse dækker over sider eller dokumenter på en hjemmeside, hvor store dele af teksten er identisk med en anden tekst som søgemaskinerne også har adgang til. Som det er i dag, er mange hjemmesideejere udsat for Dublicate Content, uden at vide det - enten fordi deres hjemmesideplatform automatisk åbner op for sider der er identiske, eller fordi at teksterne der benyttes allerede benyttes andre steder rundt omkring på internettet - eksempelvis produkttekster som er kopieret direkte fra producentens hjemmeside.
Grunden til at Dublicate Content ikke er at foretrække, skyldes at søgemaskinerne forsøger at levere det bedste indhold til deres brugere - og så hjælper det ikke noget at henvise brugerne til 10 forskellige sider, med det samme indhold. Er du i tvivl om ovenstående problemstilling, bør du stille dig selv følgene spørgsmål: Hvis du var en søgemaskine, hvorfor skulle du så lige netop vælge at henvise til dén hjemmeside som du før prøvede at få optimeret, når indholdet er identisk med flere andre hjemmesider? Ofte vil du have svært ved at komme med en god forklaring, og det er lige netop derfor, at der ikke findes nogen god grundt til at søgemaskinerne skulle ignorere Dublicate Content. Derfor: lokaliser og fjern dine DC-problemer, og få skrevet nogle unikke tekster som kan gøre din hjemmeside unik.
Skyder du uden af sigte?
Når man arbejder med SEO, kan det være fristende at tage den nemme løsning, ved at gå efter sin mavefornemmelse, fremfor at undersøge tingene til bunds. Omtalte taktik er dog langt fra at foretrække, da man dermed riskierer at spilde sine kræfter på noget, som man ellers ville kunne have fået meget mere effekt ud af.
Helt konkret betyder det, at du er nødsaget til at lave en grundig søgeordsanalyse, før du sætter dig ned for at skrive nye tekster. Der er nemlig ingen garanti for at dine kunder benytter de samme ord, som du gør som fagmand - faktisk langt fra.
Til dette formål kan "Google Keyword Tool" benyttes til at afgøre, om et givent søgeord faktisk benyttes af potentielle kunder, eller om antallet af søgninger er så forsvindende lavt, at det ikke kan betale sig at bruge tid på. Når denne fase er overstået, skal du herefter sørge for at inkludere dit søgeord i din undersides overskrift, title samt gentagende gange i løbet af teksten, samt i links som peger ind mod din underside.
På denne måde fortæller du søgemaskinerne hvad din underside handler om, så de får nemmere ved at indifcere det.
Links er nødvendige
Links sender signaler til søgemaskinerne, om hvorvidt en hjemmeside har noget godt at byde på, og tæller derfor som visuelle "stemmer" som vil gavne din hjemmeside. Derfor vil det være gavnligt, hvis du har mulighed for at tiltrække links til din hjemmeside - både mod "roden" af din hjemmeside, samt ned på undersideniveau. Hele denne disiplin kaldes linkbuilding, og er en helt central del af dét at lave SEO - hvorfor at det er vigtigt at denne prioteres højt.
Links kan være svære at få, men hvis du er kreativ og udnytter de muligheder som du allerede har, er det faktisk ikke så svært endda. Start med at spørge alle dine venner, din familie, samt dine samarbejdspartnere om et link til den hjemmeside, som du prøver at lave gratis SEO på - mange af disse personer har nemlig interesse i at det skal gå dig godt, hvorfor anmodninger om links fra disse grupper er så godt som sikrre. Også brancheforeninger samt leverandører er gode kilder til nemme links, som tilmed ofte har stor værdi, i og med at mange af dine konkurrenter sikkert selv linker til denne gruppe af websider.
Ved at følge ovenstående tre gode råd, kommer du i langt de fleste tilfælde godt fra start med din gratis optimering af din hjemmeside. Derfor vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med din gratis SEO, samt god arbejdslyst.