Hvis du forstiller dig, at du har en tøj butik med 300 fest kjoler i. Ud af de 300 festkjoler ser kunden måske max. 50 stk. fra personen kommer til personen går. Modsat tøj butik, så er det meget nemmere at præsentere et produkt i en webshop, i form af billeder, end det er at præcentere de samme produkter i en butik. Ikke alle gider at gå systematisk til værks, vi går efter det øjnene falder på første. Derfor vil vi sandsynligvis miste overblikket, det resultere i at vi ikke vil blive opmærksom på varen. Specielt brancher som tøj butikker, CD og DVD forhandlere, isenkræmmere m.m. er udsat for mistet omsætning hver dag på grund af, at de har mange varer på meget lidt plads.
Nethandlen giver et godt overblik for kunden. Kunden kan foreksempel søge direkte på kjoler, eller på det mærke kunden er interesseret i. Dette er ikke muligt i en tøj butik.
Vil Louise gerne kun se fest kjoler i sølv, så er denne funktion på de fleste moderne modetøjsbutikker, skal der kun vises fest kjoler fra 100 kr. til 300 kr. så er der også mulighed for det.
Ikke nok med at det er nemmere at have et overblik ved brug af webshops, så kan kunden også handle 24 timer i døgnet. Disse to faktorer er med til at gøre internethandel yderst effektivt.
Tøj butikker er typisk et sted med en del varer. Kjoler, toppe, bukser, accessories, silikone indlæg, slankebuker, make-up børster, bumpits m.m varerne ligger forskellige steder i butikken, og det kan være noget så uoverskueligt, at få gennemgået det hele.
Nettet er en god ting, da det giver os mulighed for at shoppe 24 timer i døgnet, samt øger sandsynligheden for at vi lige præcis finder den fest kjole vi står og mangler til næste weekend.