Hvad er telemarketing? Og hvilke tanker giver det, når man hører ordet?
Telemarketing opfattes og defineres på forskellige måder. Telemarketing er et meget specielt erhverv og har en branche helt for sig selv, som efterhånden har skabt en del vækst og arbejdspladser rundt i det danske erhvervsliv. Telefonsalg er selvfølgelig ikke kun dansk, men også i stort omfang internationalt og har haft store succeser og indtrædende i flere lande. I Danmark er der efterhånden mange forskellige telemarketing-virksomheder, som på den ene eller anden måde prøver at sælge produkter til nogle kunder inden for en ønsket målgruppe, det er typisk rent ekstern, efter som virksomhederne modtager ordre om ønsket salg fra større virksomheder, som enten mangler eller ikke har deres egen interne salg afdeling. Produkterne som skal sælges, kan være mange forskellige ting. Og behøver nødvendigvis ikke at være materielt, men kan være alt tænkeligt.
At arbejde som phoner/sælger for et telemarketing-bureau, kan være meget varierende i forhold til arbejdsområder, da det ofte skal være forskellige metoder, sådan at det ikke er set ved bureauets konkurrenter, hvilket betyder meget inden for denne branche.
I forhold til mødebooking, er det en arbejdsform som handler om at sparke døren ind til potentielle kunder. Man skal så og sige sælge produktet til kunden, inden et foreliggende måde, og det kan være en stor udfordring, derfor ses det også oftere at virksomheder vælger at outsource.Forretninger handler om samarbejde mellem to enheder, hvor der udveksles produkter, penge eller services for at tjene flere penge – Husk det! Det er vigtig for denne branche. Når man ringer, beder man ikke om en tjeneste. Men! man ringer for at lave forretning og skabe fordel til begge sider af samarbejdet.
Alle telemarketing-virksomheder bestræber sig på at blive de bedste og mest kendte indenfor branchen og har selvfølgelig en stor mængde kompetencer, og ikke mindst konkurrenter der vil det samme. Hvilket også kan give bagslag, efter som der faktisk findes gode og seriøse telemarketing-bureauer, som bestræber sig på at gøre et godt stykke arbejde, uden at snyde kunderne. Men det har de mere svinske og useriøse telefonsælger efterhånden ødelagt, derfor er der mange sælgere der tit kommer ud for at kunden typisk siger nej indenfor 10 sekunder, når de kontaktes.
Dine telefoniske salgsaktiviteter kan med fordel kombineres med egentlig markedsføring, for at skabe større synlighed og en synergieffekt. Del evt. noget merchandise ud, der vil blive brugt regelmæssigt. Her er ting som drikkedunke, pc-sleeves eller keyhangers med tryk ideele.