Der findes 3 former for konflikthåndtering - sådan overall.
- Afværgende
- Stridslysten
- Samarbejdende
Der er ingen tvivl om, hvilken stil, der giver flest resultater (den samarbejdende) - men det kan være ekstremt svært at applikere i dagligdagen, når deadlines og budgetter er på vej til at blive overskredet i projektarbejdet. Konflikter er en naturlig del af ethvert projektarbejde, fordi det handler om relationer mellem MENNESKER. Og da vi ikke kan have de samme holdninger altid eller være enige om alting, er det uundgåeligt, at der opstår konflikter. Hvordan vi løser dem, er dog en anden sag...
Den afværgende stil
Nogen mennesker gør hvad som helst for at undgå konflikter. De ønsker harmoni og er tilbageholdende med egne holdninger. "Det er ikke pænt at slås" og lignende fraser er måder at undgå konfliktstilen på for denne gruppe medarbejdere. Frygten for kritik er en anden faktor i ikke at indgå i konflikter. Måden at håndtere denne gruppe er at lade alle team-medlemmer komme til orde, uden at skyde hverken ideer eller input ned. Samtidig skal de lære, at konflikter er både naturlige og sunde, fordi det skaber grobund for at gå til arbejdet med fornyet energi, når luften er renset og en løsning er fundet.
Den stridslystne stil
Denne gruppe medarbejdere udtrykker deres meninger, forslag og ideer meget hurtigt og ofte uden at tænke over konsekvenserne. Man ved altid hvor de står, men de er så støjende eller stejle, at andre bliver irriteret over det de siger, og især den måde det siges på. Det var ment med en god intention, men bliver opfattet forkert. En af faldgruberne for denne gruppe medarbejdere er, at de andre og mere stille teammedlemmer siger mindre end de ellers ville have gjort, fordi de er bange for det vil blive latterliggjort eller kritiseret.
Den samarbejdende stil
Vi kender den alle: De to der slås om en appelsin, indtil en tredje part skærer den over og den ene part skræller den og spiser frugtkødet - mens den anden bruger skrællen til at bage kage med. Behovene var de samme - men fordi de havde svært ved at lade den anden få et ben til jorden, fik de mindre ud af deres appelsin, end hvis de havde samarbejdet.
Mennesker med den samarbejdende stil søger hverken vindere eller tabere. I stedet kommunikerer de med dem de er i konflikt med, og på et eller andet tidspunkt kommer der en løsning, som begge parter kan være indforstået med. Det vigtige er, at konflikten ikke undgås, men skaber heller ikke konflikter.
Skab en win-win situation
Nøgleordet for den sidste stil er en win-win tilgang, og det kan man kun, hvis man afdækker de virkelige motivationer og behov hos alle parter. Alle ønsker at projektet skal nå i mål, men hvordan det gøres, er den virkelige udfordring og det er her den virkelige kommunikation skal stå sin prøve - så man kan finde en løsning, der tilgodeser alle.
Vi kender det jo alle sammen... Det ER jo ikke sjovt at vinde en diskussion på bekostning af en anden vel? Når resultatet er sårede følelser hos den anden - så føles sejren aldeles hul. Så drop stoltheden - og kommunikér i stedet!