Der var engang, hvor det at deltage i en konkurence, var besværligt og omkostningsfuldt. Besværtligt fordi det kunne være svært at finde konkurrencerne, som oftest var kuponer i supermarkedet, eller på emballage når man købte et produkt.
Når en konkurrence var fundet, så skulle man ofte sende et brev ind med svaret, for at kunne deltage. Det kostede både tid, penge til konvolut og frimærke, samt en tur på posthuset eller forbi den nærmeste tankstation.
Fordelen ved denne type konkurrencer var, at grundet de besværlige omstændigheder, så afholdt de mange fra at deltage, hvilket gjorde at vinderchancen var større. Så helt negativt var det ikke, men det var alligevel bøvlet.
Da nettet blev udbredt og mobiltelefonen ligeledes vandt indpas, så blev flere og flere konkurrencer lavet online eller via sms. Fordelene var, at det var meget lettere at deltage, der man ikke længere skulle købe hverken en konvolut eller frimærker, og tidsforbruget var ligeledes mindre. En kæmpe fordel for dem, som afholder konkurrencerne, da det betyder at flere automatisk deltager. Det var også en fordel for dem som deltager, da udbuddet af konkurrencer voksede eksplosivt, og dermed kunne man deltage i mange flere med samme tidsforbrug.
Idag er konkurrencer online ved at være en kæmpe jungle igen. For der er simpelthen så mange, at det kan være svært at overskue. Du kan deltage på facebook, twitter, G+, via diverse sider, nyhedsbreve, spørgeskemaer, sms, mms osv. Det vil næsten ingen ende tage, og hvis man er bare lidt et konkurrence menneske, så kan man hurtigt bruge mange mange mange timer på at tilmelde sig.
Det man kan vinde har også udviklet sig meget. Engang var det rejser, biler og dyre gevindster, da folk skulle lokkes til at indsende brevene. Idag kan gevindsterne være meget mindre, men stadigvæk få en masse deltagere. iPhone 4S er en populær gevindst, og det samme er iPads. Men også mere simple og billige varer som Converse All Stars eller gavekort på 100 kr, 250 kr eller 500 kr er blevet almindelige gevindstyper.