////

Online Kunde Strategi -Har du åbent?

Hvem er din kunde og hvordan får du fat på ham eller hende? At lave en kunde strategi for din virksomhed er helt og aldeles afgørende hvis du skal have succes med dit foretagende. Dette er for så vidt lige gyldigt om du har en lille blog, en web-shop eller markedsfører et globalt brand - hvis man ikke har en fornuftig kunde strategi online er slaget tabt på forhånd. 

Hvordan laver man så en fornuftig kunde strategi? Der er en række forskellige metoder som er værd at overveje. De fleste er hentet fra klassisk markedsførings strategi, men de gælder i høj grad også online. Centrale metoder for udvikling af online kunde strategi er SWOT og SOSTAC.

SWOT er nok den kendteste af dem alle, og metoden er en sammentrækning af Strength, Weakness, Opportunities og Threats. Strength og Weakness er egenskaber ved din virksomhed, det kan for eksempel være at du har en virksomhed, der vil lanceres på nettet og I har faktisk et super stærkt brand, men der er ikke rigtig nogen i jeres virksomhed, der tidligere har forsøgt at arbejde med online markedsføring. Dette er et eksempel på styrke og svaghed internt i virksomheden. Opportunities og Threats er jeres virksomheds eksterne relation til det online marked i skal forholde jer til fx. konkurrenter og øgede salgsmuligheder.

SOSTAC er en meget komplet metode. Der kan være generel eller meget specifik afhængig af hvordan man bruger metoden. SOSTAC metoden omfatter Situations analyse, Objectives, Strategi udvikling, Taktikker, Actions eller handlingsplan og Control eller evaluering. Analysen er cirkulær og hver gang man når til evelueringsdelen er det vigtigt at notere sig, at selve evalueringen skal ligge til grund for en ny situations analyse.

Det helt afgørende er, at man ikke bare tilfældigt udvikler en tilfældig kunde strategi og tror at alt bare kommer til at gå godt. Det er alt afgørende at man struktureret udvikler en plan for hvad der bør gøres for at nå de relevante kunder. Om man så benytter ovenstående metoder eller nogle andre er for så vidt underordnet - så lang tid det er velovervejet og fornuftigt, så skal man nok ramme nogle af sine potentielle kunder.

Baggrund

Læser på kandidat ved ITU. Tidlige/, idehistoriker og professionel poker spiller. Kører hjemmesiden FriBoo.dk som et fri/, hvor interesser, studie og virksomhed forenes i et.

//

Tags: Online kunde strategi, kunde strategi, SOSTAC, SWOT

Referer denne artikel:

APA style: Laustk (03 Nov 2011). Online Kunde Strategi -Har du åbent? fra Samling af fag-artikler. Fundet 08 Jan 2020, på http://www.fag-artikler.dk/artikel/online-kunde-strategi-har-du-aabent-246/

Harvard style: Laustk (2011) Online Kunde Strategi -Har du åbent? [online] Tilgængelig via: http://www.fag-artikler.dk/artikel/online-kunde-strategi-har-du-aabent-246/ Accessed 08 Jan 2020

MLA style: Laustk. "Online Kunde Strategi -Har du åbent?" Samling af fag-artikler 03 Nov 2011. far-artikler.dk. 08 Jan 2020. < http://www.fag-artikler.dk/artikel/online-kunde-strategi-har-du-aabent-246/>