Online markedsføring er en markedsføringskanal i rivende udvikling. Flere og flere virksomheder, offentlige institutioner og organisationer bruger det online medie til at skabe synlighed, udvikle kundedatabasen eller generere flere salg på. Det er dog ikke noget man skal kaste sig hovedkulds ud i og en online webstrategi er påkrævet, hvis ikke man vil spilde sine tid og energi på et forkert marketingmix. Sociale medier, søgeordsoptimering, ppc-annoncer er bare nogle af de kanaler, du kan generere trafik fra.
Her er en kort præsentation af de forskellige markedsføringskanaler:
Søgemaskiner: Søgemaskinemarkedsføring kan overordnet deles ind i to: Vi har den organiske trafik på den ene side, siderne i søgeresultaterne, og PPC-annoncerne (pay per click) også kaldet Google Adwords. Adwords er de mørkegule resultater i toppen, bunden og højre side af søgeresultaterne. Dette er Googles egen markedsplads og prisen per klik fastsættes ud fra, hvor mange der ønsker at dukke op på den givne søgefrase. Andre parametre spiller også ind,, men hav en bred kampagne, hvor du både sigter efter søgefraser med mange og få søgninger. På denne måde kan du sænke din gennemsnitlige klikpris.
At ligge i toppen på de organiske søgeresultater kan i det lange løb være en bedre forretning. Her får du målrettet trafik fra besøgende, der googler det, du sælger. Denne trafik er i høj grad relevant, især hvis du formår at få de korrekte undersider søgeordsoptimeret til de søgeord med flest søgninger. Søgeordsoptimering er en længerevarende proces og jeg vil anbefale dig, at du sætter dig ned, åbner et excel ark og taster alle dine undersider og din forside ind. Find nu to søgeord per side, der bedste beskriver det, der står på siden. Nu kan optimeringen begynde. Start med at få styr på sidetitler, metadata og tekstindholdet på siden (overskrifter og struktur, samt at søgeordene bliver nævnt i teksten). Der er op imod 200 forskellige parametre du kan justere på. Både tekniske-, onsite og offsitefaktorer spiller ind og det er en kontinuerlig proces, hvor du løbende skal bygge flere indgående links og være aktiv på de sociale medier. Mere om sociale medier og online brugervenlighed i del to.