What 2 do, når du vil lave GODE rapporter og/eller større skriftlige opgaver
Når du skal skrive en større opgave er det ikke bare at starte og så skrive og trykke på print og aflevere. Det er der ellers mange der tror.
Hvis du vil lave noget ordentligt, skal du lidt mere end det. Men det er ikke svært. Bare en metode, du skal vænne dig til. Her er en opskrift på, hvordan du laver en ordentlig opgave.
- Idé
- Prøv at skrive hurtigskrivning med sort skærm til du har fanget idéen.
- Prøv med mindmap
- Prøv med en disposition
- Prøv med synopsis
- Research
- Tjek dine fagbøger, noter og udleverede papirer
- Lav en minimarkedsanalyse ved at tale med andre om emnet forinden
- Tjek på SKODA (på biblioteket)
- Tjek internettet. Vær varsom med Wikipedia og andre ikke-faglige sider
- UNDGÅ studieportalen og andre steder hvor du kan downloade opgaver. Du dumper, hvis det opdages og du lærer ikke noget af det. (!)
- Skrive
- Sørg for at skrive så uforstyrret som muligt. Det er ærgerligt at have fået idéen eller være kommet godt i gang, og så miste det, fordi du lader dig friste af noget andet. Så væk med MSN, Facebook og andre sider, der kan distrahere dig, sæt din mobil på lydløs og giv besked til dine venner om at vente til du er færdig/tager pause.
- Sørg for at have frugt, vand og evt. musik til ørerne (noget, der kan fungere som baggrundsmusik, hvis det fungerer for dig).
- Skriv så. Vent med at rette det, du har skrevet til du kommer til den fase.
- Læse igennem
- Her kan du med fordel hive fat i en ven eller lign. Læs teksten op for din ven. Sid med blyant klar, så du kan notere, hvis der er fejl eller ting, du skal rette/skrive til.
- Bed din ven om at spørge til indholdet, hvis der er ting, der er uklare
- Evt. kan du bede vennen om også at læse teksten igennem bagefter. 4 øjne ser bedre end 2 og man kan godt blive ”sneblind” (dvs. at det er vanskeligt at se sine egne fejl).
- Rette indhold (blyant i papir eller direkte på pc)
- Det er det, du gør sammen med vennen eller alene mens du læser opgaven igennem og tænker på opgavebeskrivelsen
- Du kan med fordel lige læse opgavebeskrivelsen igennem igen for at sikre dig, at du har ordentligt fat på den og får svaret på det, du bliver bedt om.
- Du kan med stor fordel sørge for at tilrettelægge dit arbejde, så der er mindst 1 dag til at tænke over det stof, du allerede har skrevet. Derved kan du tænke andre problemstillinger eller perspektiver ind i opgaven.
- Ja, så skal du til slavearbejdet, som alligevel kræver koncentration. Ikke det bedste tidspunkt klokken 02.57 om natten!
- Drik stærk kaffe. INGEN alkohol – du skal kunne holde hovedet koldt og tænke klart. Hvad var det jeg tænkte her? Hvordan formulerer jeg det tydeligt? Hvor står det noget om det i mine fagbøger?
- Lad der ikke gå lang tid fra du har rettet på papir til du retter på pc.
- Rette korrekthed (grammatik, stavning, bogstavering - blyant i papir eller direkte på pc)
- Også slavearbejde. Men kræver måske nogle opslag i ordbog m.v.
- Læs teksten igennem med X og bolle, så du får sat kommaer og andre grammatiske tegn korrekt.
- Hav evt. mor/far/søster/bror/ven ved hånden, så du kan spørge, hvis du bliver i tvivl.
- Få det overstået
- Lad være med at springe dette over. Der er ALTID småfejl, du ikke har set.
- Tjek formalia (Forside, navn, klasse, sidenumre, fodnoter, illustrationer, indhold konklusioner m.v.)
- Du kan evt. bede din lærer om at vise dig en ordentlig opgave. Mærk dig hvilke tricks, der er brugt, lad dig inspirere og lav så noget, der er dit eget og som passer til DIT emne.
- Undersøg, hvad der skal til af formalia i netop din opgave. Det står som regel i opgavebeskrivelsen. Til rapport hører både forside, indholdsfortegnelse, indledning, kapitelafsnit, konklusion og kildeangivelser.
- Brug evt. lidt tid på at finde/udarbejde en god forside. Det signalerer til din lærer, at du har gjort noget ekstra ud af det.
- Skriv indledningen til sidst. Det er nemlig til sidst, du har overblik over, hvad det egentlig er, du har skrevet og kan lave en god intro til emnet.
- Tjek at der ikke mangler illustrationer, links, henvisninger eller kildeangivelser. Læs citater m.v. igennem for evt. manglende ord.
- Skriv ud
- Så er det tid at scrolle gennem teksten og tjekke at alt er som det skal være inden du trykker på print.
- Brug farveprinter, hvis du har mulighed for det.
- Læg i chateque eller klips sammen
- Super med Chateque. Men ikke et must.
- Navn, klasse, årstal og opgavetitel på forsiden.
- Klips tingene sammen.
- Sørg for at det ikke krøller
- Kom i mål. Dvs. læg tingene der, hvor det skal være i rette tid.
- Aflever hellere ½ time for tidligt end en ½ time for sent.
Alt dette kræver, at du får tilrettelagt din arbejdsindsats, sådan at der er tid til det hele.
Det svære er at beregne tiden rigtigt. Hvor lang tid din idéfase og din research-fase tager, er individuelt. Men begynd i så god tid som muligt. Gode idéer kommer ikke lige ud af det blå. ”Maven af fisken” altså hoveddelen, tager fra C – A-niveau ofte ca. 1 – 1½ uge afhængigt af sværhedsgraden. Herefter tager rette-processen 1hel dag afhængigt af, hvor god du er til det, og om du har hjælp.
Der var en gang, hvor jeg ha/rkert på datoen for aflevering. Jeg kom halsende/ekund med en opgave, der var hastet igennem, men dog var færd/agede så, at jeg først skulle aflevere den efterfølgende dag – altså 2/ere. Jeg overvejede et splitsekund at aflevere den, så var det hele overstået – men så kom jeg til at tænke på, at jeg nu havde fået 24 timer forærende, hvori jeg kunne gøre en forskel. OG det gjorde jeg. Jeg fik 11 i stedet for 8 (gl. skala). Takket være at jeg fik tid til at gøre tingene grundigt. Hold da mund, hvor fandt jeg mange fejl. At jeg var ved at brække mig over opgaven behøver jeg vist ikke at sige, men jeg har aldrig fortrudt det. Jeg har heller ikke sjusket med større opgaver og professionelle rapporter sidenhen.