Da vi i dag oplever en stigende interesse for at anvende spil i undervisningen, vil jeg her fortælle lidt om nogle af de spil, vi markedsfører i Educa/IFL-Uddannelseshuset. Fordelene ved spillene er, at de både kan indgå som en del af et undervisningsforløb og kan stå alene som en appetitvækker for efterfølgende undervisning ellere simpelthen som en "social oplevelse".
The Cross Culture Tour Game
Formålet med dette aktuelle spil er at skabe bevidsthed om, hvordan egen adfærd og holdninger kan kollidere med adfærd i andre kulturer. Gennem spillet - udviklet af danske og internationale eksperter - bliver deltagerne opmærksomme på nødvendigheden af at have kendskab til andre kulturer og deres skikke.
Spillet er et brætspil som kan være et engagerende indslag under et kursus i kulturforskelle og diversity. Det kan også med fordel anvendes i forbindelse med folk, der skal udstationeres. Vi anbefaler 2-2½ time til spillet.
Know Me - Spillet
Et af de mest solgte og anvendte spil til undervisning er Know Me-Spillet. Spillet bygger på JOHARI vinduet og handler således om åbenhed og lukkethed i kommunikationen i et team eller en personalegruppe. Hver spiller former med sin spilleplade sit eget vindue med store og små felter, der fortæller om personens adfærd og reaktioner under spillet. Ved på skift at trække tilfældige kort får deltageren lejlighed til at fortælle om sig selv eller at få feedback fra de øvrige deltagere i teamet.
Det er forbavsende at se, hvor hurtigt en gruppe lærer hinanden at kende. Som opvarmning til et nyt projektarbejde eller ved etablering af en ny afdeling er spillet meget velegnet. Til spillet anbefaler vi 2-2½ time. -- NB! Spillet blev ved en af de store ASTD konferencer kåret som markedets bedste undervisningsspil.
The Search for the Lost Dutchamn's Goldmine (Guldminespillet)
Et simuleringsspil der er meget velegnet til team/et er et spil, der handler om logistik, planlægning, ledelse og samarbejde i et team, men også om at /ge resultater. Spillet er lidt af et "udstyrsstykke", der udspiller si/de vesten, hvor vi udruster en eller flere ekspeditioner, der under barske/d skal nå frem til en forladt guldmine i bjergene. Det hele foregår i et hæsblæsende tempo/agerne skal tage hurtige beslutninger og hele tiden finde den bedste vej til minen. Vejen til minen er fyldt med farer og udfordringer og ligner på mange punkter hverdagen i en dansk virksomhed under forandring. - Som i virkelighedens verden er der flere veje til målet.
Spillet tager 3½-4 timer. Heri indgår en vigtig "debriefing", hvor der drages paralleller til det daglige arbejde i virksomheden. - Spillet kan gennemføres af egne interne undervisere efter kort træning og med baggrund i et omfattende manualmateriale. På en CD medfølger alle former for præsentationsmateriale. - Spillet kan anvendes for både små og store personalegrupper og er velegnet som en stor indendørs event.