Hvis du ønsker at udkonkurrere dine konkurrenter i SEO-slaget i din branche, er du nødt til at yde en ekstra indsats og udvikle en longtail strategi. Dog ses der en tydelig tendens blandt de virksomheder, der arbejder med SEO, til udelukkende at stile og optimere efter prestige-søgeord, hvilket kræver mange ressourcer og penge. Slutteligt er det samtidig også tydeligt, at prestige-søgeord ikke konvertere på samme niveau som longtail-søgeord.
Først og fremmest vil jeg belyse hvad en longtail-søgning er. Begrebet “the longtail” blev udbredt af Chris Anderson, der i 2006 udgav den populære bog The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. Det Anderson ville sige med bogen, var at virksomheder skulle målrette deres SEO-arbejde mod at optimerer specifikke søgesætninger (altså longtail-søgninger), hvortil virksomheden ville trække mere relevant trafik samt højne sin konverteringsrate.
En longtail strategi handler i bund og grund om at flytte sin SEO-indsats derhen hvor konkurrenterne ikke er. Dog er det vigtigste at finde en unik og interessant vinkel på din virksomheds søgeord, hvor dine konkurrenter endnu ikke er tilstedeværende, da det oftest er lettere at fastholde en førhen optimeret førsteplads fremfor at optimere til søgninger hvor din konkurrent allerede er tilstedeværende.
Det absolut vigtigste, når du skal skabe en ny longtail strategi, er dybdegående søgeordanalyser med forskellige tilgange til dine produkter. På den måde er det muligt at optimere til alle tænkelige formuleringer og præferencer, der kan sammenkobles med dit produkt eller din ydelse.
Det er samtidig også en prioritet at det interne er optimeret korrekt. Det er vigtigt at dine tekster, titler og ankertekster bliver optimeret til din longtail strategi. Det kan ikke understreges nok hvor vigtigt det er, at dine tekster og titler er unikke. Som et eksempel kan du benytte en FAQ til intern optimering.
Det er også kanon vigtigt, at du har fokus på konverteringsoptimering og derfor lader netop konverting være et mest afgørende parametre for dine valg af nye longtail søgeordstyper