////

Grundlæggende SEO Optimering For Virksomheder

Intro:

Det er ingen Hemmelighed at nyere teknologi er blevet en del af vores hverdag.

Det store spørgsmål er bare om hvor meget vi er blevet nød til at tilpasse os socialt og på arbejdspladsen for at kunne tilfredsstille de krav der bliver stillet af vores kunder. Det er basis viden for virksomheder at hvis man ikke kan tilpasse sig til sine kunder så vil man falde bagud i forhold til sine konkurrenter, så vi kan ikke ignorere det når vi tydeligt kan se at mennesker i hele verdenen er ved at indarbejde sociale medier og e-marketing i deres dagligdag. 

Som sagt så er det seneste fænomen i forretnings verdenen sociale medier og e-marketing. Det betyder så at virksomheder i dag er nød til at bruge flere ressourcer på at sælge deres produkter/service og image over internettet. Selv om de seneste trend analyser viser at mange virksomheder har forhøjet deres e-budget, så er der også mange virksomheder som stadig ikke har forstået hvor vigtigt e-marketing er ved at blive og har derfor ikke tilpasset sig. 

Man kan opdele virksomheder i tre kategorier:

  1. Uvidende Ledelse
  2. Forpligtet Ledelse
  3. Tilpasset Ledelse

Uvidende Ledelse betyder at virksomheden enten ikke er klar over hvor stor indvirkning e-marketing har på kunderne i dag, eller at de bare ikke har lyst til at tilpasse sig fordi at de ikke kan komme fra at bruge de "ældre" marketing metoder.

Forpligtet Ledelse betyder at virksomheden er klar over at de er nød til at tilpasse sig og bruge flere ressourcer på e-marketing, men at de stadig ikke har den rigtige tankegang endnu. Dette kan normalt ses ved at en virksomhed opretter en simpel hjemmeside/domain med lav SEO (Search Engine Optimization) og oprettelse af masser af eksterne sites bare fordi at de SKAL have dem. Hvis eksterne sites bliver oprettet men ikke bliver konstant vedligeholdt, så er der ingen grund til at oprette dem til at begynde med. Dette er en uprofessionel måde at markedsføre sig selv over internettet.

Eksempel på hjemmeside med lav SEO: 

Domain: www.nilsson-byg.dk

Extern site: https://www.facebook.com/pages/AH-Industries/107813465919852

Tilpasset Ledelse betyder at virksomheden har forstået hvor vigtigt det er at lave det nødvendige budget som er krævet for at kunne oprette et synligt domain ved brug af SEO og ved at holde de nødvendige eksterne sites ved lige. Disse virksomheder har gjort e-marketing til en fast del af deres markedsføring og KommuniKation ved brug af deres domain og sociale medier.

Eksempel på hjemmeside med høj SEO:

Domain: www.opening.dk

Extern site: https://www.facebook.com/pages/OPENING/276615549019950

Hvad er SEO?

SEO er dybest set det at være synlig på nettet gennem søge maskiner (search engines). SEO er ikke noget man bare lige kan optimere gennem et par dage eller uger, for SEO er noget som skal konstant vedligeholdes og opdateres. Problemet ved at oprette SEO er at der ikke kun er EN bestemt metode at gøre det på, der er hundrede vis af metoder som kan bruges. Så længe man forstår det grundlæggende omkring hvad det er search engines leder efter så vil man kunne være i stand til at komme på forskellige måder at gøre det på.

Hvordan bygger man SEO?

SEO bliver optimeret ved at skabe trafik mellem virksomhedens domain og en ekstern kilde. Disse kilder eksisterer ved at internet brugere linker til virksomhedens domain ved at besøge den gennem en søgemaskine eller link fra en ekstern site og derved skabe trafik. 

Spørgsmålet er så: Hvordan linker man og hvor skal man gøre det henne?

Lad os starte med en lille guide på hvordan man linker andre brugere til virksomhedens hjemmeside. Først og fremmest skal virksomheden have sit domain klar både informations mæssigt og visuelt. En flot visuel hjemmeside er med til at holde kunden inden for døren og få virksomheden til at se professionel ud. Derefter er det vigtigt at have det nødvendige relevante information som kunden skal bruge.

Der er primær og sekundær information:

  • Primær: Dette kan være kontakt info, produkter/servicer, virksomhedens organisation, osv. Simpelthen information som beskriver virksomheden og hvordan man kommer i kontakt med dem som arbejder der. Dette er en "one way" kommunikation.
  • Sekundær: Dette kan være artikler, blogs, cases, nyheder, updates, osv. Dette er information som virksomheden ikke SKAL have, men det er med til at gøre virksomheden aktiv med de besøgende brugere. Dette er en "two way" kommunikation.

Husk at der er en grund til at kunder besøger din hjemmeside og hvis de ikke kan finde det de leder efter så skrider de med det samme. Sekundær information er vigtigt og vil gøre det meget lettere at opbygge SEO da det er disse former for information man skal bruge til at friste brugere til at linke til virksomhedens domain.

Lad os tage et eksempel som Cases (se link:www.opening.dk/cases.htm). Cases kan bruges til at interessere brugere ved at smide links ind på forskellige blogs og artikler som handler om et emne relevant til cases. Man skal selvfølgelig ikke smide links ind på tilfældige hjemmesider hvis de ikke har noget med placeringen at gøre, ellers virker man for mistænksom. Lige så snart folk finder noget spændende og vil høre mere, så skal man overtale dem til at klikke på virksomhedens link så de forbinder noget trafik mellem den hjemmeside linket var placeret i, og virksomhedens hjemmeside.

Her er nogle eksempler på steder man kan lægge links ind:

  • Primær domain site (Link til artikler, blogs, osv.)
  • Sekundær domain sites (Link til artikler, blogs, osv.)
  • Blogs
  • Artikler (Eksterne artikler eller virksomhedens egne)
  • Eksterne sites
  • Directory Submissions
  • Social Bookmarking
  • Video Blogging
  • Network Building

Man kan så efter hvor avanceret man vil gøre det enten bruge få eller mange af disse link metoder få at forbedre trafikken til virksomhedens hjemmeside. 

Baggrund

//////////

Tags: SEO, search, engine, optimization, optimering, basis, grundlæggende, visuelt, synlig, synligt

Referer denne artikel:

APA style: Daniel (17 Apr 2012). Grundlæggende SEO Optimering For Virksomheder fra Samling af fag-artikler. Fundet 08 Jan 2020, på http://www.fag-artikler.dk/artikel/grundlaeggende-seo-optimering-for-virksomheder-442/

Harvard style: Daniel (2012) Grundlæggende SEO Optimering For Virksomheder [online] Tilgængelig via: http://www.fag-artikler.dk/artikel/grundlaeggende-seo-optimering-for-virksomheder-442/ Accessed 08 Jan 2020

MLA style: Daniel. "Grundlæggende SEO Optimering For Virksomheder" Samling af fag-artikler 17 Apr 2012. far-artikler.dk. 08 Jan 2020. < http://www.fag-artikler.dk/artikel/grundlaeggende-seo-optimering-for-virksomheder-442/>