////

Er din bil klar til undervognsbehandling – er du?

 

Hvorfor, hvornår og hvor ofte skal jeg sende min bil på værksted for at få foretaget en undervognsbehandling? Og hvad er vigtigt i forbindelse med behandling af undervognen? Find svarene her, og bliv klædt på med nyttig information om undervognsbehandling og rustbeskyttelse af din bil.

Alle danske biler har brug for rustbeskyttelse

Med de danske vejrforhold med lange vintre og masser af nedbør har alle biler brug for regelmæssig undervognsbehandling. Men hvor ofte lige netop din bil skal beskyttes imod rust og tæring i bilens vitale dele, afhænger bl.a. af, hvor gammel bilen er, og hvor mange kilometer du tilbagelægger årligt.

Hvor dyr din bil er, spiller også ind. Det kan generelt bedre betale sig at investere i regelmæssig undervognsbehandling af en dyr bil, som forventes at holde mange år. De mange nye (og billige) bilmodeller, der er kommet på markedet de seneste år, bør dog også have en undervognsbehandling, inden de ruller ud ad indkørslen. Her skal man huske på, at ingen biler er produceret til det danske vejr.

Regelmæssige undervognsbehandlinger er et godt salgsargument

En groft skønt for, hvor ofte din bil skal have en undervognsbehandling, er hvert 5. år. Kører du mange kilometer, skal behandlingen ske oftere. Hvis din bil står lige over for bilkirkegården, bør du naturligvis ikke investere i en undervognsbehandling. Ligeledes kan du overveje, om du vil investere i en undervognsbehandling, hvis du har planer om at sælge din bil.

En undervognsbehandling kan være et godt salgsargument – især hvis din bil er blevet behandlet regelmæssigt, og du kan dokumentere det i din servicebog, men du skal først og fremmest investere i rustbeskyttelse af bilen, fordi det vil spare dig for dyre reparationer fremover. Det er langt fra sikkert, at du kan få hele prisen for en undervognsbehandling igen ved salg af en gammel bil.

Der findes flere forskellige produkter til undervognsbehandling, og de fleste af dem ligner hinanden og er faktisk lige gode. Pava hører her til blandt de mest kendte produkter til undervognsbehandling. Så berømt er Pava, at mange taler om Pavabehandling synonymt med undervognsbehandling, men PAVA er altså ”bare” et mærke.

Andre mærker inden for rustbeskyttelse er f.eks. Dinitrol, Suvo og TekTrol. Da kvaliteten af produkterne er sammenlignelig, skal du hellere vælge værksted med udgangspunkt i den viden, værkstedet har om undervognsbehandling (og den tillid, du har til værkstedet) end i det konkrete produkt. Serviceværkstedet foretager undervognsbehandlingen med udgangspunkt i et sprøjteskema. På den måde undergår mekanikeren at skade vitale elektroniske dele af bilen.

Hvornår på året skal jeg lade min bil undervognsbehandle?

Din bil kan blive undervognsbehandlet på alle tider af året. Mange vælger at få rustbeskyttelse, lige inden vintersæsonen sætter ind med saltede veje. Der kan dog være gode grunde til at få overstået undervognsbehandlingen tidligere på sæsonen, f.eks. når du skifter til sommerdæk. Dels er der ofte mere tid på værkstedet i foråret, fordi presset på undervognsbehandlinger er størst om vinteren. Dels betyder de højere temperaturer udenfor, at rustbeskyttelsen fordeler sig lidt nemmere ud i alle revner og sprækker.

Hvorfor, hvornår og hvor ofte skal jeg sende min bil på værksted for at få foretaget en undervognsbehandling? Og hvad er vigtigt i forbindelse med behandling af undervognen? Find svarene her, og bliv klædt på med nyttig information om undervognsbehandling og rustbeskyttelse af din bil.

 

Alle danske biler har brug for rustbeskyttelse

Med de danske vejrforhold med lange vintre og masser af nedbør har alle biler brug for regelmæssig undervognsbehandling. Men hvor ofte lige netop din bil skal beskyttes imod rust og tæring i bilens vitale dele, afhænger bl.a. af, hvor gammel bilen er, og hvor mange kilometer du tilbagelægger årligt.

Hvor dyr din bil er, spiller også ind. Det kan generelt bedre betale sig at investere i regelmæssig undervognsbehandling af en dyr bil, som forventes at holde mange år. De mange nye (og billige) bilmodeller, der er kommet på markedet de seneste år, bør dog også have en undervognsbehandling, inden de ruller ud ad indkørslen. Her skal man huske på, at ingen biler er produceret til det danske vejr.

 

Regelmæssige undervognsbehandlinger er et godt salgsargument

En groft skønt for, hvor ofte din bil skal have en undervognsbehandling, er hvert 5. år. Kører du mange kilometer, skal behandlingen ske oftere. Hvis din bil står lige over for bilkirkegården, bør du naturligvis ikke investere i en undervognsbehandling. Ligeledes kan du overveje, om du vil investere i en undervognsbehandling, hvis du har planer om at sælge din bil.

En undervognsbehandling kan være et godt salgsargument – især hvis din bil er blevet behandlet regelmæssigt, og du kan dokumentere det i din servicebog, men du skal først og fremmest investere i rustbeskyttelse af bilen, fordi det vil spare dig for dyre reparationer fremover. Det er langt fra sikkert, at du kan få hele prisen for en undervognsbehandling igen ved salg af en gammel bil.

Der findes flere forskellige produkter til undervognsbehandling, og de fleste af dem ligner hinanden og er faktisk lige gode. Pava hører her til blandt de mest kendte produkter til undervognsbehandling. Så berømt er Pava, at mange taler om Pavabehandling synonymt med undervognsbehandling, men PAVA er altså ”bare” et mærke.

Andre mærker inden for rustbeskyttelse er f.eks. Dinitrol, Suvo og TekTrol. Da kvaliteten af produkterne er sammenlignelig, skal du hellere vælge autoværksted med udgangspunkt i den viden, værkstedet har om undervognsbehandling (og den tillid, du har til værkstedet) end i det konkrete produkt. Serviceværkstedet foretager undervognsbehandlingen med udgangspunkt i et sprøjteskema. På den måde undergår mekanikeren at skade vitale elektroniske dele af bilen.

 

Hvornår på året skal jeg lade min bil undervognsbehandle?

Din bil kan blive undervognsbehandlet på alle tider af året. Mange vælger at få rustbeskyttelse, lige inden vintersæsonen sætter ind med saltede veje. Der kan dog være gode grunde til at få overstået undervognsbehandlingen tidligere på sæsonen, f.eks. når du skifter til sommerdæk. Dels er der ofte mere tid på værkstedet i foråret, fordi presset på undervognsbehandlinger er størst om vinteren. Dels betyder de højere temperaturer udenfor, at rustbeskyttelsen fordeler sig lidt nemmere ud i alle revner og sprækker.

 

Baggrund

///

Tags: autoværksted, undervognsbehandling, reparation

Referer denne artikel:

APA style: Anders (09 Aug 2013). Er din bil klar til undervognsbehandling – er du? fra Samling af fag-artikler. Fundet 08 Jan 2020, på http://www.fag-artikler.dk/artikel/er-din-bil-klar-til-undervognsbehandling-er-du-795/

Harvard style: Anders (2013) Er din bil klar til undervognsbehandling – er du? [online] Tilgængelig via: http://www.fag-artikler.dk/artikel/er-din-bil-klar-til-undervognsbehandling-er-du-795/ Accessed 08 Jan 2020

MLA style: Anders. "Er din bil klar til undervognsbehandling – er du?" Samling af fag-artikler 09 Aug 2013. far-artikler.dk. 08 Jan 2020. < http://www.fag-artikler.dk/artikel/er-din-bil-klar-til-undervognsbehandling-er-du-795/>